diumenge, 31 de gener del 2016

Dent occidental de Batanes per Bachimaña

Distància: 15 km
Desnivell: 1300 m
Dificultat: ME (BE), S2-S3 (en funció de la qualitat de la neu podem trobar passatges exigents).
Durada total: 6:30 h
Punt de sortida: Balneari de Panticosa
Dia: dissabte 30

Des de la zona del balneari sortim per un sender amb els esquís a l'esquena que aviat empalma amb l'anomenat "Camino de los mulos" (o de los machos) que ens estalviarà remuntar cap a Bachimaña per un tram prop del riu molt poc agraït per als esquís (cap a la cota 1850 acaben trobant-se tots dos); a partir d'aquí podríem començar a foquejar però la neu està dura i caminant s'avança còmodament per la qual cosa fins a la base de la Cuesta del Fraile no ens calcem els esquís. A dalt de la Cuesta creuem el primer embassament i el passem deixant-lo a la nostra esquerra fins a la presa gran; en aquest punt baixem a l'embassament alt de Bachimaña i el travessem per sobre fins que a l'alçada de l'illot ens desviem a la dreta i ascendim per unes pales orientades al nord (10 cm de neu pols de dijous) fins a l'embassament de Xuans; breu baixa i puja i flanqueig per sota la nord del Xuans fins al coll que el separa del Batanes Occidental. En general tot aquest tram fa la sensació de ser bastant allavós i, per tant, demana posar-s'hi amb la neu estable. Des d'aquí ja només ens queda una còmoda remuntada pel llom fins a la punta occidental de la Dent de los Batanes. Per al descens desfem uns 50 m- i tot seguit anem tirant flanquejos i baixant breus pales sempre deixant els diferents llacs (Labaza i Serrato) que veiem sota nostre, a la dreta. La neu és una estranya combinació de neu pols sobre una neu dura i megatrillada pel pas dels molts esquiadors que fan aquest cim, per la qual cosa l'esquiada no arriba a desagraïda però tampoc s'apropa al gaudi per la manca d'homogeneïtat. A mesura que anem baixant la neu pols va desapareixent i descendim per pales de neu endurida que esperàvem trobar-les transformades però el cel s'ha enteranyinat a partir de migdia i el sol no es prou fort per transformar; amb tot anem baixant bé fins que empalmem amb el GR. Interpretem que hauríem de descendir una mica a la dreta per buscar el terreny més net de bosc però no hi ha neu suficient i no tenim més remei que fer el GR que és un camí molt estret, factible si se'n sap però com no és el cas, els esquís van a la motxilla i acabem els darrers 300 m- caminant tranquil·lament fins al balneari.

Camino de los mulos (o machos)

Part alta de la Cuesta del Fraile

Creuant l'embassament alt de Bachimaña

Just passat l'embassament alt de Bachimaña

Embassament alt de Bachimaña

Ídem

Ivó de Xuans; al fons el coll entre el Serrato i el Xuans

Arribant al cim amb Garmo Negro i Infiernos al fons

Batanes Occidental

Vinhamala, sembla que amb poca neu

Baixant cap al Balneari

Ídem

Traça GPS

P.S. diumenge ens vam llevar amb el cel molt ennuvolat i vam desistir de foquejar; vam a anar a Guara a fer una caminadeta però va quedar en l'intent ja que ens vam trobar amb aquells que gaudeixen matant animals per simple plaer i que s'apoderen de la muntanya quan practiquen la seva 'afició'... no ens va quedar més remei que recular :-(

Roger ha dit...

Bona senyal aquesta, fer tantes esquiades vol dir que el genoll de l'Olga va vent en popa. Me n'alegro!!!
Fins aviat!!!

Anònim ha dit...

Nosaltres també ens ho pensàvem que anava bé, però les sensacions d'aquest cap de setmana no són bones del tot... a veure com evoluciona...