diumenge, 6 de setembre del 2009

Ascenció a Tusse Remuñé, Agulla Jean Garnier i Crabioules Oc.

Des del poble de Benasc seguim la carretera direcció Hospital de Benás. A la bifurcació que ens duria al Plan de l'Hospital, nosaltres continuem per la carretera principal durant uns 2 km. Deixem el cotxe just a l'entrada de la Vall de Remuñé, punt d'inici de la nostra ruta (1.800m). Aquesta vall és força llarga ja que fins a l'alçada de 2.400m el sender puja molt suaument. En aquesta cota i gairebé fins al final de la pleta, nosaltres prenem direcció nord-oest (punt on abandonem les fites més evidents, que ens durien al Portal de Remuñé).

A continuació guanyem el desnivell més ràpidament fins encarar-nos a la canal d'accés a la bretxa entre la Tusse de Remuñé i el Pic de Rabadá. Per superar aquests darrers 100m de canal descomposta, intentem avançar pel costat de la paret. Tot i així, la progressió serà molt lenta.
Quan arribem al coll, ens desviem a l'esquerra i aviat arribem a la Tusse de Remuñé (3.041m). D'aquí, perdem uns metres de desnivell per baixar al Coll de Crabioules i continuar pel fil de la cresta fins arribar a l'insignificant i imperceptible Agulla Jean Garnier (3.025m). En aquesta cota desfem camí i retornem al coll de Crabioules i, a continuació, seguim direcció sud-est per buscar el millor itinerari de descens cap a l'Ibón Blanco. Seguidament pugem sense dificultat fins al Coll Inferior de Lliterola i, aquí, prenem direcció nord i, procurant seguir fites i l'itinerari menys exposat, grimpem fins al primer cim dels Crabioules (3.106m). Iniciem l'esmolada i aèria cresta però, uns metres després, decidim recular. No portem material per assegurar-nos i considerem que hi ha trams prou exposats i delicats com per no arriscar-se a continuar.

Així, desfem camí fins al coll i baixem a l'Ibón Blanco. Novament remuntem uns metres direcció sud, sud-est per arribar al Portal de Remuñé (2.831m) i, a continuació, baixar fins a la cota 2.400, punt on inicialment ens hem desviat per pujar a la Tusse de Remuñe. D'aquí desfem camí fins arribar al cotxe.