diumenge, 17 d’agost del 2014

Al Mondarruego per la Faixa de l'Escuzana (intent als Gabietos)

Distància: 13 km
Desnivell: 900m
Dificultat: mitjana-baixa, molt puntualment mitjana-alta.
Punt de sortida: Aparcament de Col de Tentes (2200m) al qual s'accedeix des de Gavarnie.

Iniciem l'excursió amb un objectiu diferent del que assolirem finalment ja que d'entrada és picar els dos Gabietos. Amb aquesta finalitat sortim des de l'aparcament del Coll de Tentes fins al Port de Buxargüelo, tot just una cinquantena de metres sobre el punt de sortida però que ens demanaran més d'una quart d'hora per fer-los ja que són gairebé plans.
Des del Port comencem a flanquejar per la banda aragonesa les parets oest dels Gabietos; continuem en una part de desnivells més que suaus i amb algun puja i baixa pel mig, la qual cosa fa que s'allargui en el temps. Quan arribem a la Forqueta de Gabietos (2517m) ens orientem a l'est per remuntar per fort i incòmode pendent fins un coll (2850m) que hi ha una mica al sud del Gabieto occidental.

Des d'aquest punt, segons la ressenya que portem, cal perdre alguns metres per entrar al vessant de Salarons, però no veiem la manera de baixar-hi ja que el pendent és més que accentuat i descompost, i, per tant, més que perillós. Aleshores intentem seguir el fil de la cresta però a la cota 2950 hi ha passos que superen amb escreix el PD. Hi ha alguna cosa que no encaixa amb el relat que anem seguint, ja que la dificultat és notablement més alta de la indicada i això ens duu a pensar que la persona que ha piulat o no ha fet aquest tram o que en 25 anys (data de la ressenya) ha canviat molt l'indret... també podria ser que nosaltres no trobéssim el pas adequat, però ens ho vam mirar del dret i del revés i totes les possibilitats estaven molt per sobre del PD.
Amb aquest panorama decidim renunciar i recular fins a la Forqueta dels Gabietos per intentar entrar a Salarons pel costat de Mondarruego on arribem per l'estètica Feixa de l'Escuzana.

Aquí veiem que hem de perdre uns 300 m abans de reprendre l'ascens cap als Gabietos; amb aquest panorama decidim deixar els Gabietos per un altre dia i acontentar-nos a pujar al Mondarruego (2848m) (segons Rando Editions o Punta de l'Escuzana segons el mapa de l'Alpina), un excel·lent mirador tan cap al sud com cap al nord i, en general, cap a la zona d'Ordesa.
Des del cim només ens queda desfer el llarg camí, ple de puja i baixa, fins a l'aparcament.