dilluns, 8 d’octubre del 2012

Travessa BTTsenderista pels ports de Madera i Cruz de Guardia

(al Puerto de la Madera amb el Posets al fons)

Distància: 1r dia: 28 km / 2n dia: 34 km.
Desnivell : 1r dia: 1700m+ i 1100m- / 2n dia: 1000m+ i 1600m-
Dificultat tècnica: molt molt alta.
Exposició: molt alta.
Durada total: 13 h. (7.30h el 1r dia i 5.30h el 2n).
Punt de sortida: Parzán.

(arribant al Puerto de Urdizeto amb la Punta Suelza al fons)

Enfilem cap a la comarca aragonesa del Sobrarbe per intentar una circular en un parell de dies. La idea és sortir des del Mesón de Salinas i remuntar per carretera fins agafar la pista d'Urdiceto des d'on connectarem amb el Puerto de la Madera per, a continuació, baixar -i fer nit- al Refugi de Viadós. Per a la segona jornada haurem de remuntar fins al Collada de la Cruz del Guardia des de Chisten (Gistain) i baixar pel GR 19.1 fins a Bielsa des d'on empalmarem amb el sender del Canal del Cinca per tornar al Mesón de Salinas.
Aquesta és la idea inicial... però finalment, decidim sortir des de Parzán perquè no ens fiem de la part de bttsenderisme que hi ha fins al Puerto de Madera, i com que el dia ja no allarga tant no volem apurar les hores de llum.
Des de la benzinera de Parzán ascendim per la carretera direcció nord per, en poc més d'un quilòmetre -perfecte per anar preparant-nos pel que ens espera aviat-, deixar l'asfalt i prendre a la dreta la pista que puja al llac d'Urdizeto; en total 10 quilòmetres a l'11% en un terreny a trams força descompost.

(remuntant la pista d'Urdizeto)

Just abans d'arribar a la Collada de Urdizeto abandonem la pista i ens desviem a l'esquerra per prendre un sender en ascens fins al Puerto de Urdizeto; iniciem el primer tram de btt senderisme -uns 120 m de desnivell-.

(direcció al Puerto de Urdizeto)

Un cop al Puerto n'hem de perdre 100 per divertit sender però ràpidament cal tornar a empènyer la bici per anar pujant en suau flanqueig cap al Puerto de Plan; tan sols els darrers 80 m caldrà fer-los amb la btt carregada a l'esquena.

(assolint el Puerto de Plan amb el Mont Perdut al fons)

Sembla que en aquest punt ja podrem pedalar però és un miratge ja que ben aviat tornem a arrossegar.

(al Puerto de Plan)

I d'aquesta manera (pujant i baixant de la bici, i sobretot arrossegant) arribem al Puerto de la Madera.

(els Culfreda)

(baixant cap al Puerto de la Madera)

Constatem que anem molt bé de temps de tal manera que dinem amb tota la calma aprofitant la bonança de l'estiu que s'ha colat en aquesta tardor incipient.
El descens des del Puerto de la Madera fins a Viadós té 3 parts clarament diferenciades: la primera part (descomptant els primers metres on cal superar 4 torrenteres fent estranys equilibris) són uns 400 m. de desnivell i transita per un corriol nét però força exposat amb alguns pasos on cal baixar de la btt -desgrimpadeta inclosa que demana treball en equip; compte si s'hi va sol-.

La segona part, també d'uns 400 m., és la més divertida ja que passa per dins el bosc i és lleugerament més tècnica que l'anterior -però com que no té pati, sembla més fàcil-.

L'última, amb un desnivell poc significatiu, és la part de corriol que va paral·lel al riu i que mena al Refugi de Tabernés; és la pitjor de les tres ja que és on probablement haurem de baixar més cops de la bici a causa de les pujades i baixedes constants d'un terreny més embrollat per pedres i arrels. En conjunt, però, els 800 m de descens es gaudeixen bastant.
Des del refugi ja només ens cal perdre 100 m per pista i, posteriorment, remuntar-ne 140 per arribar molt d'hora (hauríem pogut sortir perfectament des del Mesón de Salinas) al Refugi de Viadós, on soparem excel·lentment i passarem la nit.
Els segon dia comencem perdent 500 m de desnivell, els 150 primers per un corriol (GR) que ens treurà ràpid la son. Quan s'acaba el sender decidim baixar per la pista del marge dret del Río Zinqueta ja que la que va per l'esquerre té un parell de barrancs que acostumen a portar aigua i no volem mullar-nos en aquelles hores matinals en què el fred es ben viu. Un cop a l'asfalt el prenem a la dreta per pujar còmodament cap a Chistén però un cop al poble s'acaba la tranquil·litat i remuntem per una pista notablement descomposta que ens duu fins al Collada de la Cruz de Guardia (per la Collada de Pardinas hi ha la possibilitat de pujar més directament a aquest punt -s'estalvia uns 150 m.- però cal carregar la bici a l'esquena durant 250 m.). En general, la pujada, tot i que de pendents molt moderats, es fa molt pesada; tan sols els darrers 200 m. són més agraïts. Un cop al coll ja veiem que el GR 19.1 per on hem de baixar no serà gens fàcil. Aquests 1100 de desnivell fins a Bielsa també tenen 3 parts ben diferenciades: la primera té uns 300 m. de desnivell d'una altíssima exigència tècnica (el nostre nivell mitjanet és insuficient per fer-lo amb prou desimboltura i així poder-lo gaudir);

(al Collado de Cruz de Guardia)

la segona, igual que la primera també força exposada, són uns 200 m. lleugerament més assequibles però molt molt baralladísos a causa d'un terreny molt descompost i pedregós;

la tercera part és la més agraïda i són 300 m. de desnivell prou bons per dins del bosc però encara per un terreny molt brut que no dóna treva a la concentració;

(índici de toxicitat del corriol??!!)

amb tot, aquesta part s'acaba amb un quilòmetre de puja i baixa molt inoportú i que ens duu a sentenciar aquest descens per massa exigent (evidentment, per al nostre nivell) i per manca de continuitat.  Els darrers metres abans d'arribar a Bielsa, tot i que els podríem fer per pista, els descendim per un altre tram de corriol en la línia dels trams precedents, és a dir, molt exigent en aquest cas per la molta pedra solta present.
Per tot plegat arribem a Bielsa marcant reserva pel que fa al dipòsit de motivació la qual cosa ens porta a renunciar a seguir els plans inicials i desistim d'encarar el Canal del Cinca. D'aquesta manera remuntem 100 m. per la carretera A-138 fins recuperar el cotxe.

TRAÇA GPS (2n dia)

(Per a una versió més optimista podeu consultar: http://www.gpspirineo.com/index.php)