dimarts, 16 de setembre del 2014

Desnivell negatiu: 2300m
Dificultat: mitjana-alta
Durada: 6h 30’
Agraïments:  al Jordi que s'ha treballat la ressenya d'aquesta volta de 3 dies. Merci beaucoup!!

Baixem a esmorzar pensant en la jornada que ens espera la qual cosa fa que, probablement, mengem més del que teníem previst. Amb la panxa ben plena i després d’engreixar les cadenes de les bicicletes, comencem un descens per la carretera D-920 que surt de Cautarés en direcció a Pierrefitte-Nestalas seguint el marge dret del riu.

Inicialment hauríem de seguir la via verda fins a Pierrefitte però les riuades de l’any anterior han deixat impracticables els primers quilòmetres del recorregut (el tram més afectat està barrat i prohibit l'accés) i no tenim altre remei que arrancar per asfalt. Just en el moment que la carretera creua el riu, l'abandonem i ens inscorporem a la via verda. Abans d'arribar a Pierrefitte, decidim no continuar per la via i ens aventurem amb un sender que no es preveu gens fàcil, amb una pujada que des del primer moment ens avisa que la jornada serà dura. Arranca amb uns percentatges que de bon matí es fan més que durs i que, novament, estan en aquell punt que són negociables i que et posen la musculatura de les cames com una pedra. Altres trams caldrà directament arrossegar la bici.

El sender desemboca en una pista asfaltada que, perdent el desnivell que havíem guanyat, ens portarà fins a Uz. A partir d’aquí l’etapa entra en un seguit de quilometres de pista asfaltada que, passant per poblets com Saint-Savin, Le Lac o Sireix, s’anirà endinsant cap a la Vall d’Estaing primer per la carretera D-13 i després per la D-103. En arribar a Labat d’Aucun ens desviarem a la dreta deixant el marge del riu en direcció al Col des Bordères (1156m). Aquí ens espera una pujada de 300m+ (aproximadament) que a aquestes alçades del dia, la calor i l’asfalt els converteixen en una mica pesats. A dalt del coll fem una paradeta per descansar i menjar una mica. L’esmorzar que a primera hora ens semblava exagerat ha resultat insuficient per donar-nos gasolina fins a l’hora de dinar. Just a dalt del coll surt un sender que transcorre paral·lel a la carretera i que guanyant una mica d’alçada ens portarà al inici del primer descens del dia. Seran un 300m- d’un sender d’una dificultat elevada (circuit negre del centre btt) que la humitat de la nit ha deixat massa moll en alguns punts del primer tram però que millora decididament de la meitat en endavant. Els percentatge de baixada en aquesta segona meitat és elevat fins que arriba a una pista forestal que en portarà definitivament al fons de la vall.

Fem un primer intent per dinar a Aucun però no trobem ni un restaurant per poder recuperar forces així que ens toca fer uns 2 km per la carretera D-918 en direcció oposada al nostre itinerari fins a Arrens-Marsous per poder saciar la nostra fam que a aquestes alçades ja comença a ser preocupant. Després de dinar desfem camí per la mateixa carretera fins al desviament de Gaillagos, punt on començarem una pujada d’uns 600m+ que ens portarà fins al Col de Couret (1351m). El començament de la pujada es fa per una carretereta de fortes rampes que pocs metres després de passar el poble es converteix en una pista forestal que es manté en uns percentatges ja mes moderats fins a arribar al coll.

Des del coll i quasi sense perdre alçada ens desviem per un camí indicat com 'Tour du Val d'Azun' que voreja el Soum d’Ostès i el Soum de la Pène i ens portarà fins al Col de Liar (1348m). Just en aquest punt comença un sender de baixada que ens han venut com 'le petit bijoux' però que de seguida veiem que no es mereix aquest nom. És un sender pedregós i amb massa falgueres que va creuant una pista i que no ens deixa gaudir massa de la baixada.

És més, a mig camí l’abandonem per seguir la pista. Una mica més endavant el sender millora un mica i decidim tornar-lo a agafar per arribar a la pista asfaltada que puja d’Arcizans-Dessús i que ens portarà fins al Col d’Arras (932m). Des d’aquí i fins Argeles-Gazost ens quedaran uns 500m- d’un sender que segueix una de les rutes del centre de BTT i que, ara sí, farà les delícies de tots el membres de l’expedició. Els últims 15 km fins a Lourdes els fem per la via verda que transcorre paral·lela a l’autovia i que surt des del mateix poble d’Argeles-Gazost.