divendres, 22 de juliol del 2011

Monetier les Bains - Col Galibier - Chemin Roy

(ciclistes del Tour baixant del Galibier i "fauna" que l'acompanya)

Distància: 44,3 km (ruta circular)
Desnivell: 1700 m.
Dificultat: alta.
Categoria: btt(senderisme).
Accés: des de Briançon cal prendre la D1091 (dir. Grenoble) fins a Le Monetier-les-Bains. Aparcament al final del poble, a tocar de la carretera.

Des de l’aparcament creuem la D1091 i baixem cap al riu La Guisane sense arribar a creuar-lo ja que prenem, ben aviat, a la dreta la ruta n.23 del centre BTT, per corriol. A partir d’aquest punt sempre anem remuntant nord-oest paral·lels al riu; ho podem fer pel marge esquerre (ruta n. 23 i altres) o pel dret. En aquest darrer cas cal tenir en compte que coincideix amb l’itinerari de baixada del Galibier i, per tant, és molt fàcil trobar-s’hi ciclistes de cara (creiem que hi ha empreses que pugen bicicletes i ciclistes fins al coll per només fer el descens). Es tracta bàsicament d’un itinerari per corriol fàcilment ciclable i amb l’avantatge que transcorre més allunyat de la carretera que el que progressa pel marge esquerre. Aproximadament a l’alçada de le Luzet es canvia de marge i el corriol es transforma en pista, sempre mantenint la tendència.

(Pujant cap al Coll de Lautaret)

Cap al km 11 la ruta n. 23 se’n va a la dreta però nosaltres tombem a l’esquerra direcció al coll de Lautaret amb uns primers metres de marcat desnivell i que pot demanar arrossegar la bici si no s’encerta la traça. Arribem al citat coll amb una breu rampa d’improbable ciclabilitat. A partir d’aquí cal anar a la dreta direcció al Galibier per còmoda carretera i desnivell més que moderat, excepte en el tram final, un cop se supera l’entrada del túnel. A la part final d’aquesta pujada ja es veu l’antic camí del coll que és per on es baixa després de desfer una mica més d’un km per asfalt des del coll del Galibier.

(Imatges del descens per l'antiga pista que puja al Galibier)

La pista, bastant atrotinada però de fàcil ciclabilitat, baixa a una mitjana superior al 10% (per tant, si es vol estalviar l’asfalt també es pot pujar per aquí, això sí amb una mica més d’esforç). Quan arriba a la carretera D1091 cal seguir-la a l’esquerra en baixada, aproximadament 1,5 km. Superats dos túnels que deixem a l’esquerra (no hi passem), cal estar molt atents perquè s’ha de prendre una pista que puja a l’esquerra fent cas de les marques de la ruta n. 23 del centre BTT (a dalt d’un arbre, aproximadament al PK 29,5). D’aquí fins al final cal anar seguint les indicacions d’aquesta ruta del centre BTT.
A partir d’ara la cosa es complica ja que els primers 50 metres de desnivell el corriol puja per sobre del 25%; més endavant va millorant però cal tècnica per no haver de posar peu a terra a cada una de les llaçades que cal superar. Passats uns 150 m de desnivell el sender, conegut amb el nom de Le Chemin du Roy, s’orienta al sud-est i flanqueja amb molt poca gràcia el vessant de la muntanya perquè ara un barranc, ara un esglaó, ara un noséquè, obliguen a anar a posant peu a terra, tot i que la ciclabilitat deu superar el 99%. La progressió fins a Alpe Leuzet té un únic “atractiu”: l’elevada exposició per on transcorre el corriol amb un pati important cap a la carretera.

(Imatges de diferents parts del Chemin de Roy)

Arribats al llogaret d’Alpe Leuzet hi ha l’opció, en el cas que aquest tram de Le Chemin hagi provocat estralls psicològics, de baixar per una pista molt pedregosa fins a la carretera la qual caldrà prendre a l’esquerra per en poc més de 5 kms arribar a Le Monetier; amb tot, cal dir que després d’Alpe Leuzet Le Chemin millora notablement, això sí al preu d’haver de superar 250 m de desnivell extra (cal tenir en compte que ja en portem gairebé 1500). Passat aquest darrer interminable ascens es pot entendre el perquè de tot plegat ja que el descens fins a Le Monetier és per un corriol de somni: 600 m de desnivell ple de llaçades boscoses, per terreny net a una mitjana superior del 15%.

P.S. Per conèixer les millors parts del Chemin de Roy i la millor part del descens cap a Monetier sense deixar-s'hi la salut és millor fer l'etapa de Chantermel - Col Buffere.
La pujada fins al Coll del Galibier es pot combinar amb el pas cap a la Valée Clarée seguint el següent track (l'entrada a la Clarée té 300 mts de sender tècnic) però creiem que baixant des del Galibier directament per carretera per treure-li algun km i alguns mts de desnivell i fer-la més assequible.