divendres, 29 de juliol del 2011

Bardonnecchia - Monte Jafferau (2815 m)

Distància: 39 km
Desnivell: 1.600m
Dificultat: moderada
Accés: Bardonnecchia, aparcament a prop de l’estació de trens, però a l’altra costat de riu on no cal pagar zona blava. Per arribar a Bardonnecchia cal remuntar la Vall Clarée, direcció Nevache i abans d’arribar-hi cal tombar a la dreta per creuar el coll de l’Echelle. Des del coll baixem sense pèrdua fins a Bardonnecchia, ja a Itàlia.

Des de l’aparcament baixem a l’esquerra per anar a buscar a la SP-238 direcció cap a Millaures; aviat passarem les vies del tren i, posteriorment, l’autovia del túnel de Frejús, totes dues per sota. El primers kms són sempre per asfalt. Cap a la cota 1900 abandonem l’asfalt i prenem una pista a la dreta cap al Fort Foens; ben aviat ens tocarà remuntar de manera marcada fent llaçades amb percentatges superiors a l’11%. Per sort aquest tram és relativament curt i superada la dotzena de llaçades el pendent se suavitza i transcorre per un agradable balcó a la vall; tan sols cal destacar que hi ha un curt tram on la pista es converteix breument en sender just abans d’arribar al Fort Foens. Des del Fort hem de mantenir la direcció, ara en suau pujada, ignorant un parell de pistes que baixen a la dreta.

Cap al pk 17 la pista tomba a l’oest i comença a guanyar desnivell decididament: un parell de km per sobre el 10% de mitjana envoltats d’un paisatge clarament lunar. Posteriorment, l’ascens fins al cim es modera, fins i tot amb algun descans, excepte els darrers dos-cents metres on el pendent i el terreny pedregós dificulten la progressió, sense amenaçar, però, la ciclabilitat.

Després de 24 kmsd’ascensió gairebé ininterrompuda, assolim el Monte Jafferau (2815 m) on gaudim de les panoràmiques dels Écrins i serres limítrofes. Ara desfem durant 200 m i tombem a l’esquerra per pista pedregosa que s’orienta cap a l’estació d’esquí i Bardonnecchia que ja veiem al fons de la vall; aquesta primera part de descens és sempre per la pista “principal”. Sense arribar a la categoria de tècnica cal tenir en compte que és molt molt pedregosa i amb rampes mantingudes superiors al 17%.

A mesura que avancem la pista millora lleugerament: els pendents se suavitzen i el ferm esdevé més compacte. Inicialment descendim direcció al Plateau (atenció: al costat d’una cafeteria i un remuntador, cal ignorar una pista que baixa a la dreta); baixarem per la pista blava de l’estació d’esquí fins enllaçar amb la pista d’ascens al pk 29 on tombarem a la dreta en baixada.
Ara desfarem camí una estona fins trobar les marques de la ruta n. 41 del centre BTT que anirem seguint, principalment, per agradable corriol.

Quan tornem a ser al poble de Millaures el sender flanqueja, en suaus pujabaixes, deixant a baix a l’esquerra Bardonnecchia. Deixarem de castigar-nos les cames quan trobem un corriol que baixa a l’esquerra, amb molt pendent, direcció a un remuntador de l’estació (atenció perquè és un tram de descens freeride –són pocs metres-). Des del remuntador tan sols ens queden seguir les indicacions de Bardonnecchia per carretera i en pocs minuts arribar a l’aparcament.

Font d'informació a Cicloalpinismo: 1 i 2.