dijous, 19 de gener del 2012

Volta al Pedraforca i ascens a la Serra Pedregosa

(descens pel sender que baixa de la Serra Pedregosa cap a Prat Llong; al fons, el Montsec es resisteix a ser completament engolit per la boira)

Distància: 29 km
Desnivell: 1300m
Dificultat tècnica: mitjana-alta
Ciclabilitat: 98,5%
Exposició: molt puntualment alta en la part de GR que baixa cap a Gósol
Durada total: 6.15h
Punt de sortida: rotonda a l'entrada de Gósol

(De bon matí, la temperatura que ens indica el cotxe no convida gens a agafar les bicis)

Aquest cap de setmana ens hem allotjat al Molí de Gósol, un alberg més que recomanable situat a les proximitats d'aquesta població. Molt acollidor, us el recomanem. Només aixecar-nos traiem el cap per la finestra de l'habitació i la primera imatge capturada per les nostres retines ens deixa immòbils: les bicis estan completament blanques, cobertes d'una generosa capa de gebre que només de pensar-hi ens agafen tremolors!!!. Ufff, no hi ha boira, el cel és ben clar però i el sol, on és?
A l'espera de l'arribada dels primers raig d'escalfor, ens prenem l'esmorzar ben tranquil.lament. No hi  ha pressa i les ganes de sortir a l'exterior són ben minses. Tot i així, no podem eternitzar l'espera i un cop finalitzat el protocol matinal, ens arrangem per posar-nos en marxa i atacar l'objectiu previst. La temperatura que ens indica el cotxe no és gaire encoratjadora (-8º !!!¿¿??!!!), però tenim l'esperança que un cop sortim de l'obaga els graus pujaran desmesuradament i no tindrem excusa per agafar les bicis....
De fet, la temperatura millora un cop estacionem en zona solana; el termòmetre recuperarà uns graus però, siguem realistes, cap meravella. Malgrat tot hi ha dos aspectes que juguen a favor nostre: la ruta transcorre inicialment en pujada i, a més, ens movem per vessant sud. Feta la reflexió, ja no fa tant fred; estem psicològicament preparats per arrencar a pedalar (ves, quin remei)!!! .
Sortim del poble de Gósol (davant nostre la cara oest del Pedraforca)  i anem direcció Saldes per una pista paral.lela a la carretera. Quan el camí ens retorna a l'asfalt, el seguim fins enllaçar, a l'esquerra, amb un PR que indica el Collell. Nosaltres en algun moment vam perdre les marques i vam continuar, seguint sempre la mateixa direcció, per una pista forestal que no tenia continuïtat; malgrat tot, només va caldre corregir els pocs metres que hi havia entre la pista i el PR per retrobar-se i arribar al Coll de Jou. A partir d'aquí iniciem un primer descens per pista en molt bon estat direcció Saldes (indicat).

(primer descens des del Coll de Jou,; a l'esquerra les parets de la cara sud del Pedraforca),

Aquesta pista ens durà a la carretera de muntanya, asfaltada, que puja al Refugi Lluís Estasen. Quan arribem a l'asfalt el sol a poc a poc ens abandona. Iniciem una suau remuntada pel vessant est del Pedraforca.

(remuntant per asfalt direcció al Refugi Lluís Estasen)

Quan arribem al mirador del Gresolet, abandonem el quitrà i continuem per la única pista que hi ha. Atenció, l'accés es troba tancat als vehicles per un motiu ben evident. Ens situem al vessant nord del Pedraforca i ben aviat anirem trobant plaques de gel al mig del camí que ens obligaran a baixar de la bici. En un parell de revolts l'extensió del gel és tan gran que ocupa pràcticament tota l'amplada de la pista; està als límits per poder creuar-la.

(sortejant el gel que ens trobem durant el camí)

(en aquesta ocasió el gel que trobem a la pista és tan extens que hem de sortir del camí, perdre uns metres per trobar un pas accessible per continuar)

Un cop arribem al Collell (on haurem de retornar més endavant per baixar cap a Gósol) ens situem novament en zona solana i agraïm la desaparició de les plaques de gel, les quals han alentit notablement el nostre ritme fins a l'extrem que ens comencem a autoimposar ultimàtums horaris en cas de no poder arribar al Comabona, objectiu inicial, finalment no reixit.
A partir d'ara tenim una generosa remuntada fins a la Serra Pedregosa, amb alguns trams amb forts pendents, però que, en general, si dosifiquem molt les forces es podrà fer pràcticament tota la pujada damunt la bici.

(remuntant per la pista en desús cap al coll dels Gosolans)

(arribant a Prat Llong; al fons el Pic de la Costa Cabirolera)

Superat el Prat de Llong la pista desapareix i ens toca remuntar inicialment per suaus lloms i, més endavant, per sender on haurem de baixar de la bici i arrossegar-la durant la pujada però amb l'incentiu d'aprofitar un bon descens......

(carregant la bici amb l'esperança d'aprofitar un bon descens en bici)

Quan arribem al collet de la Serra Pedregosa ja topem amb les testimonials traces de neu dipositades a la cara sud del Cadí. Som a l'alçada de 2.400m i fins a aquesta cota no hem trobat cap indici de neu.... Tot i així són les 15h i decidim no apurar més les hores de llum. Deixem les bicis durant uns minuts i pugem, a peu, al cap de la Serra Pedregosa (2.451m) per 'picar' cim. Les panoràmiques que tenim, evidentment, són una impagable recompensa al nostre esforç. A continuació, desfem camí per recuperar les bicis i iniciar l'ininterromput descens fins a Gósol. Desfarem camí  fins al Collell (1.845m) per camí conegut. A partir d'aquí seguirem baixant per un divertidíssim sender, seguint indicacions de GR, fins arribar a Gósol.

(descens pel GR-150 amb alguns trams força exposats)

(seguint pel GR, amb alguns trams molt exposats però un terreny força net)

(més GR direcció Gósol)

(superat el Coll de Font Terrers i la  seva àrea d'esbarjo  el GR segueix entre bosc, menys exposat però més pedregós)

(darrers metres del GR abans d'arribar a Gósol)