dimarts, 31 de gener del 2012

De corriols a l'entorn del Port d'Àger

(baixant cap a Sant Just)

Distància: 37,5 km.
Desnivell: 1100 m.
Dificultat: mitjana, puntualment alta.
Durada total: 5 h.
Punt de sortida: Sant Josep de Fontdepou
Més informació per visitar la comarca: Noguera.

Ja fa un parell de setmanes que estem buscant un forat per poder-nos escapar a foquejar però res, les esperances es dilueixen a mesura que s'apropa el cap de setmana (estat de la neu i méteo dubtosa; sembla que el proper cap de setmana serà el bo, si el fred siberià previst ho permet), la qual cosa provoca que planifiquem improvisadament i a darrera hora. Això ens porta a llocs propers i coneguts però no per això menys atractius (ni molt menys!!!).

Sortim des de Sant Josep de Fontdepou ascendint una mica per carretera fins que la primera pista a la dreta i remuntem per terreny exageradament pedregós que com a arrencada és terriblement cruel, per intensa.

('camí' d'inici)

Ben aviat, però, enllacem amb la pista que careneja la Serra de Cas la qual seguim fins arribar just davant del castell homònim. En aquest punt ens desviem direcció nord en descens primer per pista i tot seguit per corriol fàcil fins arribar a l'ermita de Santa Eugènia; són 200 m de desnivell de fàcil sender (compte que hi acostuma a haver senderistes -em penso que ja ho hem dit alguna vegada però per si de cas: ells tenen preferència-).

(descens cap a l'ermita de Santa Eugènia)

Ara tornem a enllaçar amb una pista de tractors que, direcció est, ens duu fins a una pista molt atronitada (i en aquest temps de boira, molt enfangada) que amb patiment ens retorna cap al cap de la serra.

(remuntant cap a la Serra de Cas per 2a vegada per una pista molt pedregosa)

En aquesta ocasió, però, no hi arribarem perquè agafarem una pista reconvertida a corriol que baixa durant 300 m de desnivell fins a Sant Just.

(baixant cap a Sant Just)

Superem aquest llogaret abandonat pel bell mig de les cases per un tram gens ciclable fins enllaçar amb una pista que baixa cap una pedrera lloc des del qual tornem a ascendir fins a la C-12. Arribats a l'asfalt el prenem breument per agafar una pista que ascendeix còmodament cap al N. Quan ens orientem a l'oest la pujada es combina amb baixades i així fins arribar a Àger per un fàcil sender d'1 km de llargada i escàs desnivell.
Des d'Àger encara ens queda remuntar uns 400 m de desnivell fins a recuperar el vehicle a Fontdepou. La pujada transcorre gairebé sempre per pistes en bon estat i desnivells moderats; passa per Agulló, vora l'ermita de Sant Llobí fins a tocar del Montlleó.
Pel final ens guardem un descens d'uns 100 m de desnivell prou divertits, entre escadusseres pistes i corriols fàcils, que ens permeten recuperar el vehicle amb un bon regust malgrat que gairebé no hem vist el sol en tot el dia.

(darrera baixada abans de St. Josep de Fontdepou que tenim al fons, al mig de la boira)