dissabte, 23 de gener del 2010

Cap dera pala deth port

Sortim de la boca sud de l'antic túnel de Viella, al costat del refugi, i prenem la pista , ben innivada, que s'endinsa al Plan dera Espona. A la primera clariana que deixem a la dreta, quan portem uns 800 mts de pista, hem de tombar a la dreta però com que és molt d'hora i anem una mica despistats, seguim recte fins que ens adonem que l'entrada bona ja ens l'hem passada. Rectificar és de savis però com que a l'expidició sembla que no n'hi havia cap, doncs "esmenem" l'error tirant pel dret per un bosc que sense ser molt frondós no és per posar-s'hi amb esquís (si més no quan la suficiència tècnica és limitada).

Malgrat tot al final enllacem amb la ruta bona després de 1000 voltes maries i estranys equilibris. I mira que era fàcil: només calia seguir les marques del GR que duu al port de Viella (quan et deixes la ressenya al cotxe, això ja passa).

A partir d'aquest punt nomes cal seguir una canaleta que s'orienta al N (millor anar per l'esquerra per evitar que pugui baixar res) i quan arribem a un pla cal anar a buscar el coll en direcció N-O; a partir d'aleshores ressiguim força paral·lels al llom el qual ens mena al cim sense cap mena de dificultat.
La baixada, la tirem lleugerament una mica més directa però sense alegries perquè mentre pujàvem observem alguna petita placa de vent.

Amb tot, durant la baixada notem la meu molt "a lloc" (es nota que és cara sud i que s'ha assentat notablement) i la guadim plenament: la primera part amb una neu pols-dura-compactada pel vent fàcil d'esquiar. Quan acabem la pala del cim enllacem amb una excel·lent neu pols. Posteriorment, a la canaleta trobem una neu dura molt agraïda. El tram final el fem pel "camí lògic", que és un bosc amb molt bona neu i amb pocs arbres però amb alguna pedreta de més. L'únic però és la irregular visibilitat en algun punt del descens.

Abusant dels recursos literaris de l'Edu: activitatbastantbenfetallàstimiadelboscperòmoltmoltbendesfeta amb l'Aniol.

Ruta de l'excel·lent llibre de F. Roman (Ed. Desnivel) "Val d'Aran. 75 itinerarios de esqui de montaña y raquetas".

Teniu el track gps: track cap dera pala deth port