dilluns, 25 d’agost del 2014

Distància: 18 km
Desnivell: 1800m
Dificultat: alta
Punt de sortida: Pla d'Astet (1470m) on s'arriba des d'Arrens-Marsous.

A partir de la caseta del Parc Nacional dels Pirineus remuntem pel sender que passa vora el Llac de Suyen. Aviat deixarem a l'esquerra el sender que puja al Refugi Ledormeur i anem a la dreta cap al Refugi Larribet; tracte molt cordial però peatge per als que no tenim la llicència habilitada pels espanyols... una cançoneta, la dels peatges diversos, que sabem molt bé com sona.

Des del refugi cal entrar a la vall dels Llacs de Batcrabére amb alguna baixadeta pel mig, fins que un cop al peu del Pas de la Barana el pendent s'anima de valent. Un cop al collet cal perdre uns 50 metres i a continuació tirar un llarg flanqueig fins a situar-se als peus de la Gran Diagonal.

La primera part de la Gran Diagonal és prou fàcil però ja és força exposada; però la part complicada es troba al final ja que, a banda de l'exposició, hi ha alguns passos força delicats (II), amb l'afegit que cal vigilar les pedres que baixen a notable velocitat dels senderistes que són per sobre nostre (no s'hi val a badar...).

Des del cim del Vathleitosa (Balaitús) desfem fins a la Breche des Cisaux lloc per on tornarem a entrar als Llacs de Batcrabére. Tot i que la guarda del refugi ens havia dit que era molt millor la de la Barana, l'opció des Cisaux és si fa o no fa i t'estalvia una mica en el llarg flanqueig fins a entrar a la Gran Diagonal.

Un cop als llacs ja només ens queda desfer camí fins a l'aparcament.