dilluns, 2 de setembre del 2013

Volta a l'Aneto en BTT (segona etapa)

Distància: 50 km
Desnivell positiu: 2000m
Desnivell negatiu: 2350m
Dificultat: alta
Durada: 9 hores
Punt de sortida: Benás
Punt d'arribada: Bossost

Sortim a les 8h del matí després d'un generós esmorzar a l'Hotel Llibrada i quan ens aproximem a l'entrada del sender (PR) que ressegueix el marge dret del riu Esera, observem embadalits que els aiguats l'ha engolit i al seu lloc queda un batibull de pedres de grans dimensions on la bici s'hi queda clavada només de guaitar-les; per tant, la sortida del poble la fem per carretera, també malmesa en alguns trams, fins al Pont Nou de Sant Chaisme, on ens desviem a la dreta per prendre la pista fins al Pla de Senarta.

A partir d'aquí tornem a recuperar la carretera fins als Llanos de l'Hospital perquè la pista que havíem de seguir pel marge esquerre del riu també ha patit desperfectes (hi ha 3 curts trams, segons informació facilitada al Cámping Aneto, on cal caminar). Com que ens queden molts quilòmetres per endavant i molts metres de desnivell per guanyar, optem per agafar l'asfalt i no entretenir-nos més del que ja teníem previst.
Un cop als llanos de l'Hospital seguim remuntant fins a les proximitats de la Besurta, on abandonem la via principal i encarem amunt pel sender que puja fins al Port de Benás. Afortunadament, aquest sender és de bon fer per arrossegar la bici. En total són 550m de desnivell, 1.30h de caminada en paral.lel: la bici i  'el matat/da que l'arrossega'...

Al coll, ens aturem per recuperar forces i gaudir de les esplèndides vistes cap a les geleres de la Maladeta i l'Aneto i més; ens tapem una mica per iniciar el llarg descens, motiu principal d'aquesta volta: 1000m de desnivell per un espectacular sender que baixa fins a l'Hospice de France. El descens, pels que tenim un nivell tècnic de grau mitjà, no és fàcil però cal valorar-lo en conjunt si es vol gaudir. Compte, perquè és un itinerari molt transitat pels excursionistes i, com sabeu, ells tenen sempre prioritat.

Finalitzada la llarga descente, farcida d'épingles, ens toca una nova ascensió de 350m de desnivell fins al coll de Varièja, dels quals 250m+ són per bona pista i els darrers 100+ fins a la collada per un corriol força net i que guanya alçada molt suaument per la qual cosa la majoria de trams es poden fer damunt la btt.

Finalment, som a la cota màxima, exhausts, i a punt d'iniciar el darrer descens. Fins arribar a la carretera de Eth Portilhon anem combinant trams de sender (alguns cal reconsiderar seguir-los si es troben molls) i pista fins arribar a la N-141, la qual prendrem en baixada durant un quilòmetre. Seguidament, ens desviem per continuar el descens per un excel.lent corriol fins arribar a Bossòst.

Un cop a Bossòst, reconsiderem la idea de continuar fins a Vielha ja que el Camí Reiau que havíem de prendre per finalitzar la travessa també ha patit greus desperfectes arran de la riuada i l'opció d'acabar la volta per la transitada N-230 no acaba conquerint adeptes. Vistes les diferents alternatives decidim prendre el bus fins a la capital de l'Aran, bicis incloses. Així doncs, invertim 1 euro i ens estalviem 15 quilòmetres de carretera.