dijous, 6 de març del 2014

Les 3 ermites de la Llitera est

Distància: 65km
Desnivell: 1600m
Dificultat: en general baixa tot i que els descensos de St. Quillis i de St. Salvador tenen punts exigents
Ciclabilitat: 99,5%
Durada total:7h
Punt de sortida: Alfarràs.

A mode de l'"Ermitanyos" de Balaguer enllacem les tres ermites més significades de la part de llevant de la comarca de la Llitera, tot i que en aquesta ocasió la ruta és una mica més rodadora i tan sols hi ha descensos més exigents per als senders de St. Quilllis (300m-) i St. Salvador (350m-).
Comencem la ruta a Alfarràs, encara al Segrià, però ben aviat ja ens endinsem a la Llitera. En primer terme passem per Castellonroi (PK 10) on arribarem per fàcil corriol. Des de Castellonroi continuarem sempre per bones pistes fins a Baells i sempre en ascens més que moderat: portem 20 km i tot just hem guanyat 400m.

(St. Quillis)

A partir d'aquest punt, però, començarem a pujar més decididament, especialment a la part final, fins assolir la primera ermita del dia: St. Quillis (PK 30, 1084m); en aquest punt tenim unes vistes més que generoses de tot el Pirineu: Mont Perdut, Cotiella, etc, etc, i també de tot el Montsec.

(Congost de Mont-rebei)

(el Turbó)

Des del cim ens toca baixar cap a Mas Blanc en un primer tram de sender força pedregós però amb una segona meitat molt bona i entretinguda; en total són 300 m- de sender.

Creuada la N-230 continuem per pistes una mica atrotinades però fàcils fins a Camporrells (PK 41) punt on iniciarem la remuntada fins a Màrtirs (816m), tot just 200m+. Les vistes des d'aquesta cota és probablement encara millor que les de l'ermita precedent: ara fins i tot veiem la Pica d'Estats, emmarcada pel Congost de Mont-rebei.

(Cotiella)

(Congost de Mont-rebei i Pica d'Estats)

Ara toca baixar per bona pista fins a la carretera de Valldellou que creuarem per seguir per camí carener fins al Pla de Mules. Aviat s'acabarà la tendència descendent i haurem d'afrontar la darrera remuntada del dia fins a St. Salvador (250m+).

Ens posem de ple a la part més exigent del dia ja que hi ha rampes de marcat desnivell, fins arribar a l'extrem que els darrers 10 minuts d'ascens els haurem de fer amb la bici a l'esquena abans no assolim el cim del Montpedró (736m), tercera i última ermita de la jornada.

(D'esquerra a dreta: St. Quillis, Ordesa i Màrtirs, des de Sant Salvador)

Ja només ens queda descendir fins Alfarràs gairebé sempre per corriol i encara ens  queden 8 km per finalitzar. Els primers 350 m- són els més espectaculars gràcies al sender panoràmic que ens deixa a tocar del característic tub d'aigües de la zona de Pinyana que creua la carretera.

(St. Salvador a dalt)

Acabem la ruta per un relaxat corriol paral·lel a la N-230 fins a Alfarràs.

ZAX ha dit...

Però que wapa és i està la Llitera ;-)
Molt bona aquesta, en prenc nota...

pass@muntanyes ha dit...

Sí que n'està, sí. I el decorat de fons ja hi posa la cirereta.
Segur que tens la zona més que controlada, però si vols la traça GPS, demana'ns-la.