dimecres, 26 de febrer del 2020

Esquí de muntanya al Pic d'Anrodat

Distància: 9 km.
Desnivell: 900 m.
Dificultat: BE(A), S3.
Punt d'inici: Pont de Baladosa (Vall d'Incles).
Durada total: 3.30 h.

Excursió ràpida i directa que demana un mantell molt estable perquè té diversos trams molt exposats a les allaus.
Entrem fins al fons ("transitable") de la Vall d'Incles que ja està ben net i veiem el perquè... la neu comença a escassejar a la solana (per bé que l'obaga encara permet sortir amb els esquís calçats des de Baladosa, per exemple, per anar cap a Siscaró -i per a dies-) i això vol dir que ens tocarà caminar. Però no ens importa perquè volem fer una d'aquelles ascensions que demanen estabilitat del mantell i ara la té. Al final són gairebé 200 m+ de porteig enmig dels corredors de la Skimo 4 d'Andorra; ens entretenim mirant com van passant tot apressats per completar els 3600+ que els han planificat els organitzadors (quines animalades!). Quan podem calçar veiem que l'accés cap a l'Estany de l'Isla està molt just de neu, fins a l'extrem que gairebé estem a punt de deixar de banda l'Anrodat i intentar salvar la jornada seguint les traces de la Skimo. I és que el "problema" és que la canal d'accés, únic lloc on hi ha neu (encara no ho sabíem), queda amagada i des del pla no es veu, però més per curiositat que per una altra cosa hi posem el nas i... premi!, s'hi veu neu contínua. Total que comencem a tirar voltes maria cap cop més obligades i provant d'evitar al màxim la zona central (pont de neu) perquè sota se sent el riu que corre amb força. La canal, molt exposada a les allaus, són uns 150 m+ amb una sortida a dalt estreta i pendent, i aquell dia amb poca neu que ens obliga a descalçar i passar fent equilibris estranys per no acabar a l'aigua.

Part central de la primera canal

Sortint de la primera canal, a l'escanyall
Superat aquest passatge, ja sortim a una mena de pla que ens permet veure el nostre objectiu, tot i que encara no veiem la pala/canal d'accés al coll. Des del pla remuntem relaxadament fins a l'Estany de l'Isla, lloc on ara sí que esguardem tot el recorregut fins a l'Anrodat.
Passem l'estany per sobre i reprenem amb les voltes maria, més obligades a mesura que guanyem alçada. A l'esquerra de la pala/canal, en una barrera rocosa, s'hi observen esquerdes a la neu i per això anem pujant al més a la dreta possible, fins que 50 m+ abans d'arribar al coll posem els esquís a la motxilla i caminem els darrers metres sense grampons ni piolet perquè la neu ja està al punt.

Remuntant la pala/canal

Últims metres a peu abans del coll
Des del coll només ens queda 50 m+ de fàcil, segons condicions de neu, cresta/carena (fites per la banda solana abans de posar-nos definitivament al llom).

Carenejant poc abans del cim

Tornant al coll on tenim els esquís esperant-nos
Des del cim desfem camí per una excel·lent neu primavera que es deixa esquiar a plaer, excepte el tram de l'entrada de la canal del final (la que corria molta aigua per sota) on tornem a caminar per prudència i breument. I així encara podem arribar amb els esquís als peus a 15' del cotxe.

Sortida des del Coll d'Anrodat

Baixant cap a l'Estany de l'Isla

Estany de l'Isla i la pala/canal d'accés al coll

Part superior de la primera canal (ara de tornada)