dilluns, 17 de febrer del 2020

Esquí de muntanya al Comapedrosa, pel Pla de l'Estany

Distància: 14 km.
Desnivell: 1350 m.
Dificultat: mitjana-alta (amb bona neu, com aquest dia, no passa de mitjana); BE(A), S3.
Punt de sortida: final carretera d'Arinsal.
Durada total: 5 h.

Excursió presumptament exigent tècnicament però que amb la neu tenim a les solanes i el risc d'allaus tan mesurat la deixen en una ruta molt assequible, com a mínim fent les parts més compromeses amb els esquís a l'esquena i els grampons als peus.
Sortim des del darrer aparcament d'Arinsal i ens toca caminar una hora (450 m+) pel sender d'estiu que puja còmodament fins al pla del refugi.

Camí d'estiu

Allí ja podem calçar esquís i pujar direcció a la muralla que tanca al nord cap a Soulcem; just davant tombem a l'oest i per tant remuntem per pendents orientats a est que ja a quarts d'onze han fet una primera transformada.

Pla del refugi del Pla de l'Estany

Per pales de pendent moderat anem guanyant metres fins a situar-nos als peus de la canal d'accés a la Collada del Forat dels Malhiverns; els primers metres encara els fem amb esquís però als 50 m+ (N-E) es redreça força i posem grampons enmig d'una neu encrostada i lletja que ja veiem que no esquiarem.

Últims metres per a la Collada de Malhiverns

Un cop al coll dubtem si cap al Comapedrosa o cap al Baiau que té una pala més del nostre nivell per esquiar, però com que també haurem de descalçar per baixar la primera part dels Malhiverns, tirem cap al Comapedrosa que guanyem fàcilment per la carena (120 m+).

Darrers metres

Carena; davant el Pic de Baiau

Desfem fins al coll i perdem els primers metres caminant maldestrament per la neu crosta que hi ha a l'ombra, però un cop entrem a les parts on el sol ha escalfat, i de valent, baixem per una neu una mica pesada (sobretot a les parts altes i més pendents) però de molt bon fer fins al refugi.

Darrere la Collada de Malhiverns

Part intermèdia

Circ del Port d'Arinsal

enric faura ha dit...

Bona ruta, però cal no confiar-se, depèn molt de les condicions. Un any vaig patir una allau forta a les primeres pales de sortida del refugi del Pla de l'Estany que van colgar al meu company i em van arrossegar. Ens en vam sortir amb un ensurt de mort, però tota la zona és exposada amb molta neu o nevades recents.

pass@muntanyes ha dit...

Hola, Enric.
Tens tota la raó del món... té mala llet tot aquell sector del Refugi del Pla de l'Estany: https://www.diaridelaneu.cat/noticia/7949/una-allau-colga-un-refugi-a-andorra
Nosaltres ja ens vam assegurar, ja... feia una setmana que estava a risc 1, però fins que el BPA del Meteo AD va deixar de dir que les canals del Comapedrosa podien purgar, no ens hi vam posar. I així i tot, fa respecte.