dissabte, 25 de juny del 2011

BTT per la Bal de Tena

(La nord de la Peña Telera)

Estada a la Bal de Tena per fer un parell de rutes en BTT.
En primer lloc un volta (adaptada) per la zona de Panticosa, Sabocos i la Ripera. La ruta s'inicia al poble de Pueyo de Jaca, passa per Hoz de Jaca on s'inicia la pujada per pista fins a l'Ibon de Sabocos on arribem sense dificultat a banda dels gairebé 1000 mts de desnivell que cal superar. En aquest raconet iniciem 200 mts de desnivell d'arrossegada de bici tolerable fins al coll de Sabocos o de Ripera on arribem ja muntats damunt la bici.

(Arribant al coll de Sobocos, amb el Midi d'Ossau al fons)

A partir d'aquí entrem en una altra dimensió: la cara nord del Tendeñera; autèntic paisatge d'alta muntanya.

(A la dreta, la nord del Tendeñera)

La primera part de descens, sense arribar a la categoria de tècnica, exigeix atenció al terreny, més o menys fins passar el refugi de Ripera, amb una divertida creuada de riu (d'altra banda, evitable una mica més avall).

(Creuant el riu Ripera)

A partir de llavors tenim una estoneta de bona pista fins enllaçar amb el PR HU-95 fins a Panticosa amb uns trams inicials i finals una mica exigents però globalment molt divertit per ciclar (compte que hi acostuma a haver força senderistes -tenen preferència!!-).

(Pel PR HU-95, amb la Peña Telera al fons)

Quan arribem al peu del telecabina que puja des del poble nosaltres vam agafar el PR HU-106 fins a Pueyo però, a banda que té alguns trams que no són ciclables, és un sender botànic que en dies de festa s'omple de gent (recordem que el caminant SEMPRE té prioritat al ciclista); això sí: el lloc és preciós... per tant, si no us importa empènyer la bici, val molt la pena.

__________________________________________________________________________________

(La Peña Telera)

Per al següent dia anem a l'altra banda de la Bal de Tena: a la nord de la Telera (Serra de la Partacua). Sortim des de Tramacastilla i remuntem fins a la Lana Mayor, a tocar de la Canal Ancha de la Peña Retona sempre per bona pista i tendència oest.

(Peña Retona, punt més alt de la serra de Telera, i l'entrada per la Canal Ancha)

A partir d'aquest punt canviem de direcció i la pujada per la baixada, tot plegat per bones pistes fins que passat el refugi de Telera intentem ciclar pel PR HU-93.

(Descens en bona companyia)

D'entrada ja ens costa de trobar-lo però amb el GPS i una mica d'imaginació, combinats amb trams de corriol més evidents, fa que anem progressant més o menys damunt la bici.

(Presumptament, pel PR HU-93)

Abandonem el PR en un punt indeterminat (tot el PR és força indeterminat, a banda de no tenir cap marca de pintura -o no les vam sabem veure-) i creuem una resclosa per damunt del riu de Lana Mayor i a partir d'aquí, previ pas per un tanca (molt tancada i barrada -nosaltres desaconsellem totalment passar per aquest punt-), baixem per pista fins a Tramacastilla de Tena.