dilluns, 27 de febrer del 2012

Aiguillette i Marioules en travessa des del túnel de Bielsa

(baixant del Port de Bielsa)

Distància: 7,5 km.
Desnivell: 800 m.
Dificultat: S2-S3, en general baixa, excepte els darrers 100 m fins al Marioules.
Durada total: 4.45 h.
Punt de sortida: boca nord del Túnel de Bielsa.

Aquest cap de setmana anem a buscar la neu cap a la Vall de Bielsa, amb uns plans mig embastats però no ben lligats que dependran de les comprovacions in situ. I mai millor dit. La primera sessió, tot i que assolirem els cims previstos, no seguirem l'itinerari inicialment prefixat (el programa era pujar a l'Aiguillette o bé el Marioules pel vessant sud). Quan som a prop de l'entrada del túnel ens adonem que la neu és pràcticament inexistent a la cara sud (tot i que suposàvem trobar-la a cotes més altes que a la cara nord, no ens imaginàvem que l'escassedat de neu arribés a aquests extrems...). Així, arribant a les proximitats del túnel i sense aturar el cotxe, optem per creuar a la cara nord amb l'esperança de trobar millors condicions per a l'esquí.
Uf, uf, a la part francesa el terreny sembla més enfarinat, sí, però cap meravella.... Ai, quin mal! L'encerada d'esquís de la setmana passada no se li augura una llarga vida, sniff, sniff...
En fi, no tenim altre remei que acceptar el que hi ha i assumir les doloroses conseqüències per a les fustes recent encerades.  Ens calcem els esquís i anem pujant a l'oest, direcció l'Aiguillette.

(al coll amb el Circ de Tromosa al fons)

Al coll, a la cota 2390m, l'escassetat de la neu ens obliga a treure'ns els esquís; els carreguem a l'esquena i ascendim a peu al primer cim (2.524m).

(al llom, direcció al Marioules; 2500 m i gairebé gens de neu a la cara S)

Des de l'Aiguillette tenim una clara i desoladora panoràmica del vessant sud; efectivament, la vall de Pinarra es troba ben pelada, inviable fer-la amb esquís. Tot i així, per tal d'allargar la sortida i per no desfer camí, decidim carenejar i fer una circular. Sense pràcticament perdre alçada anem seguint el llom (amb esquís a l'esquena exceptuant algun flanqueig) fins al cim del Marioules, que ascendirem a peu per l'aresta oest  (2.563m).
Ara només ens queda descendir cap a l'est fins al port de Bielsa, que ja veiem ben a prop. Superat el coll ens tornem a calçar els esquís i ara ens queda un divertit descens fins retornar al punt d'inici. Tot i l'escassetat de la neu, la poca que trobarem es troba en bones condicions. Però cal avisar que les rascades estaran a l'ordre del dia, especialment en les parts més baixes.

(bona neu a les comes de baixada)