dilluns, 24 de desembre del 2012

Entre obagues i solanes al Baix Pallars

Distància: 26 km.
Desnivell: 1050 m.
Dificultat: alta, puntualment molt alta.
Ciclabilitat: 98%
Exposició: alta.
Durada: 5 h.
Punt de sortida: Gerri de la Sal.

Des de l'aparcament de Gerri de la Sal creuem el pont romànic del s. XI

i ens orintem al nord per remuntar paral·lels a la Pallaresa en un preciós tram de sender de 3 km, que passa a tocar de l'ermita de la Mare de Déu d'Arboló,

(arribant a l'ermita d'Arboló)
 (Mare de Déu d'Arboló)

fins que ens desviem per ascendir durant 100 m de desnivell cap a Arcalís; quan hi som, toca baixar per un sender (100 m-) globalment molt assequible però esquitxat amb uns pocs esglaons força difícils.
Des de Baro pugem per asfalt fins a la cruïlla de Mencui, passat Escós, i a continuació continuem l'ascens per una còmoda pista fins arribar a la Borda de Cossant, on aprofitem per esmorzar tranquil·lament gràcies la suau temperatura, el solet i les bones vistes del Pirineu incipientment nevat.

(a la Borda de Cossant amb el Pirineu al fons)

A partir d'aquí iniciem el descens paral·lels a la Llau del Llop en un tram força solà i bastant dificil per la molta pedra solta que hi ha;

(detall del descens cap Balestui; al fons a la dreta s'observa com flanqueja el sender)

perduts uns 300 m- anem a creuar el citat barranc (llau) en un passatge força aeri i amb algunes breus remuntadetes que puntualment ens pot obligar a posar peu a terra. Quan superem el llom que baixa de la Collada de les Banyades, i fins arribar a Balestui, el corriol decreix en dificultat però no en exposició.
Des de Balestui canviem de vessant i ens endinsem a l'Obac del Riu d'Ancs en un tram bàsicament de pujada amb força discontinuïtat pel que fa la ciclabilitat.

(creuant el riu d'Ancs)

(remuntant per l'Obac del riu d'Ancs)

Fins arribar a Peramea es manté la dinàmica ascendent amb una alta exigència tècnica i física ja que els 3 kms que separen aquest poble de Balestui són per sender.

(arribant a Peramea)

Passat Peramea ja només ens queda descendir els 250 m- fins a Gerri de la Sal; pot ser la cirereta a una molt bona ruta. Però no, el descens fins a Gerri és, inicialment, per una mena de fora pista entre prats poc agraït ja que costa d'orientar-se i la segona part discorre per un sender molt exigent tècnicament a causa de la poca definició i de la pedra solta.
(Santa Maria de Gerri -S.XII- en el darrer descens)