diumenge, 22 de gener del 2012

1000 i 1 corriols a la Baixa Noguera

(pujant cap a la Serra de la Guineu)

Distància: 46 km.
Desnivell: 1150 m.
Dificultat: mitjana.
Ciclabilitat: 99,9%.
Punt de sortida: aparcament del Consell Comarcal de la Noguera a Balaguer.
Durada en moviment: 4.15h.
Més informació per visitar la comarca: Noguera.

Tenim intenció de fer una ambiciosa combinada al Montsec de l'Estall però quan ens llevem observem que el carrer és... és... fet i fet, no hi és perquè l'espesa boira gairebé no deixa veure més enllà de la finestra; i ves, què has de fer, doncs tornes a consultar al coixí si és una bona opció el pla inicial. A tot això el temps va passant fins al punt que després de meditar-ho una bona estona ja se'ns ha fet tard per escometre'l i, finalment, decidim no fer tants kms i improvisar un sortida corriolaire prop de Balaguer. El recorregut, sortint des de la capital de la Noguera, passa per Castellò de Farfanya, creua la Serra de la Guineu i baixa cap Os de Balaguer i, posteriorment, pren direcció al Monestir de les Avellanes des d'on retornarem a Balaguer ciclant durant un 80% per corriols de baixa dificultat.

Des de davant del Consell Comarcal (mentre no el tanquin...) sortim en ascens per situar-nos a la part alta de Balaguer i fer els primers kms gairebé planejant fins a tocar de Castellò de Farfanya; a l'entrdada del poble, però, ens desviem a la dreta per asfalt fins enllaçar amb un corriol que bàsicament planejant ens durà a la pista que va a Os de Balaguer. Abandonem aquesta pista, ara asfaltada, tombant a l'esquerra direcció a l'ermita de Cèrvoles però sense arribar-hi agafem un sender que surt a la dreta i ens permet superar la Serra de la Guineu després de pujar-hi durant gairebé 2 kms, això sí, en suau pendent i un només amb un parell de breus esglaons no ciclables.

(corriol vora Castelló de Farfanya)

(darreres rampes a la Serra de la Guineu)

Dalt de la serra iniciem el descens cap a Os de Balaguer per un sender d'un quilòmetre i mig globalment de dificultat mitjana, però amb un tram força pedregós que si té humitat cal anar-hi en compte.

(Baixant cap a Os de Balaguer)

Des d'Os seguim les indicacions de la ruta 4 del centre BTT primer per pista en ascens però a continuació pels típics corriols de l'Ermitanyos que menen al Monestir, en un tram final en breu pujada força exigent (tot i que hi hagi una ruta per allí que sigui verda).

(El Monestir de les Avellanes al fons)

Un cop al Monestir ens orientem al sud per retornar a Balaguer en un tram de clar predomini de fàcils corriols sobretot en baixada però amb algunes parts de pujada que revolucionen les pulsacions.

(darrer sender abans d'arribar a Balaguer)