dilluns, 11 de juny del 2012

Desnivell: 1300m
Durada total: 6h
Dificultat: alta.
Punt de sortida: als afores d'Oliana, direcció La Seu d'Urgell, deixem el cotxe en una zona d'aparcament a prop del càmping Entrellacs.
Cartografia: Muntanya d'Alinyà. Editorial Alpina. 1.25.000.
Més informació per visitar la comarca: Alt Urgell.

Fantàstica volta al Cogulló de Turp que ens permetrà conèixer tots els vessants d'aquesta muntanya amb un gran descens per corriol de 800 m de desnivell (99,9% ciclable); l'únic però és la tornada des de Coll de Nargó a Oliana ja que s'han de fer 12 km per asfalt.

Creuem la carretera principal i prenem un camí asfaltat que indica Les Anoves, que seguirem còmodament fins al coll del Portell. Tot seguit descendim pel vessant nord de la Serra dels Obacs fins a les proximitats del pantà, on s'acaba l'asfalt. La pista flanqueja durant un quilòmetre les aigües del Segre i, a poc a poc, ens n'allunyarem sempre remuntant per la pista principal direcció Les Anoves. Superat aquest nucli el camí encara és de bon fer i anem guanyant desnivell sense complicacions però, a partir de la cota 1000m, el terreny esdevé molt pedregós i els pendents augmenten exponencialment a mesura que ens aproximem al Pla de les Guàrdies (amb una mitja del 22% en el darrer quilòmetre).

Després d'aquests darrers quilòmetres terriblement explosius, recuperem pulsacions durant els següents quilòmetres que recorrem fins arribar al Coll de la Travessa on iniciem l'esperat descens pel sender cap a la vall del Lluc.

En general es tracta d'un sender força net i no és excessivament tècnic excepte en algun tram més exposat (hem de creuar una petita tartera).

Tot i que el descens es pot fer en gran mesura damunt la btt, cal destacar que el sender dibuixa en alguns trams unes llaçades força tancades per la qual cosa també serà convenient exhibir una bona habilitat en els girs si es volen fer damunt la bici.

Podrem gaudir del descens fins a l'estretament del barranc de l'Ós. Per creuar-lo haurem de carregar la bici durant uns 200m i tot seguit recuperem un sender ciclable fins al Riu de Perles, que creuarem.

Ja només ens resta una breu remuntada fins arribar a la carretera  L-401 que prendrem a l'esquerra, en descens, fins arribar a la C-14. Per retornar al punt d'inici seguirem aquesta carretera, procurant d'evitar-la al màxim passant per l'antic traçat, especialment en els trams de túnels.