dilluns, 7 d’abril del 2014

Desnivell: 1400m
Dificultat: ME (BE), S2-S3
Durada total: 7:25h
Punt de sortida: Refugi Cap del Rec (Lles)

Des de l'estació d'esquí de fons de Lles sortim en direcció nord cap al Refugi del Pradell, primer seguint traces de PR (i amb els esquís a l'esquena per manca de neu) i després coincidint  amb el GR que seguirem fins abandonar les pistes d'esquí de fons, les quals haurem pres durant poc més d'1.5 km. Poc després de passar el refugi abandonem la pista i ens orientem al nord per començar a guanyar metres més decididament.

Aproximadament a la cota 2400 hem d'escollir si pugem pel llom de la Serra dels Cugots o pel vessant més a l'est d'aquesta serra. Com que el vent bufa de valent decidim evitar el llom més exposat i ascendir al cim del Bovinar flanquejant el cim per la base sud en un tram de pendent moderat que amb neu dura pot ser delicat.

Efectivament, quan traiem el nas a la cota màxima les ratxes de vent ens dificulten la progressió fins que, un cop superat el cim, ens enclotem cap a la Coma Extremera, punt on iniciem el descens per bona neu (mig pols, mig primavera) fins a la Bassota de Setut.

Com que durant tot el dia han estat circulant núvols alts i el vent és de nord, la transformació de la neu és força moderada per la qual cosa decidim sumar algun metre més arribant-nos fins on el vent ens permeti, direcció a la Tossa Plana. Així a la cota 2450 tornem a posar pells i ascendim direcció nord pels suaus pendents ben resguardats al vent de nord i, sorprenentment, així es manté fins a tocar del cim on arribem gràcies a què les fortes ratxes han desaparegut i només queda una lleugera 'brisa', si més no comparant-la amb la que hem tingut al cim del Bovinar.

El descens el fem pel Pla de Someres per una neu inicialment prou digna (aquesta orientació sud ja només té neu primavera) però que a mesura que baixem es va transformant excessivament la qual cosa fa que es vagi complicant fins a l'entrada del bosc on ja es complica del tot: per la neu, per l'estretor, pels taurons, etc. Empalmem amb la pista just davant del Refugi de Pradell i desfem el camí seguint el GR en un tram de cruel remada fins que 100 m- abans del Refugi del Cap del Rec ens descalcem els esquís i finalitzem la volta caminant tranquil·lament.