diumenge, 9 d’octubre del 2011

BTTsenderisme al cim del Balandrau: descens d'escàndol

Distància: 31 km
Desnivell: 1500 m
Dificultat: moderada
Durada: 5h
Accés: des de Camprodon cal anar direcció Setcases fins a Vilallonga de Ter on podem deixar el vehicle (també el podem aparcar als afores del poble, en un camí que hi ha a l'esquerra que duu al veïnat de Cros, just passat el càmping de la sortida).
Gran ruta de BTTsenderisme adaptada (ruta) del viquiloguer jsalvador.

Sortim direcció Setcases per la carretera GIV-5264 fins que passat una mica més d'un km tombem a l'esquerra direcció Tregurà per la GIV-5265, sempre per asfalt i pendent més que moderat (malgrat que des de lluny semblava una altra cosa). Passem els dos Treguràs i seguim per una pista inicialment cimentada que ens duu fins al Collet de la Gralla. L'indret no és com el Pirineu lleidatà més recòndit i no paren de passar 4x4s que aixequen grans núvols de pols a causa de l'extrema sequedat del terreny per culpa de la manca de pluja.

(Remuntant amb Setcases al fons de la vall)

Cap al PK 12,6 ignorem la pista que puja més que fort a la dreta, que porta al Balandrau, i intentem de pujar per una altra que hi ha més endavant i d'aquesta manera estalviar-nos algun tram d'arrossegar la BTT. Gairebé al PK 14, en una corba suau a l'esquerra i just abans d'iniciar una baixada, deixem la via principal i pugem a la dreta (N) (forapista) durant pocs segons fins enllaçar amb un corriol, que prenem a la dreta. Ben aviat enllacem amb la pista que hem ignorat anteriorment i seguim pujant ara amb pendents més tolerables.

(Tram de corriol cap al coll)

Fins als 2300 m encara podem anar pedalant, amb els darrers metres molt explosius, però la darrera rampa abans d'arribar al Coll dels Tres Pics cal començar a empènyer la BTT.

(Arribant al coll)

Des del coll cal orientar-se cap al S-O per corriol evident fins assolir el cim després de 200 m de desnivell de senderisme.

(Al llom de l'avantcim)

Assolim el cim al PK 19 després de guanyar 1500 m de desnivell de forma gairebé ininterrompuda.

(Al cim del Balandrau)

Des del cim hem de baixar direcció sud, també per corriol evident però amb uns primers metres no ciclables; aviat però ens disposem a iniciar el fantàstic descens migforapista, mig per roderes de 4x4 bàsicament paral·lels a unes tanques de bestiar globalment per terreny molt net, fins passar la Collada de Llenyassers, on els percentatges del 30% deixen pas a petits puja i baixa pel llom, just fins davant del Puig Cerver.

(Baixant del cim del Balandrau)

(Baixant pel llom amb Montserrat al fons)

(En els 300 m de desnivell inicials hi ha pendents a l'entorn del 30%)

Posteriorment enllacem amb unes roderes més evidents que seguim fins arribar a una pista més bona que agafem a la dreta (PK 25). 400 m després, al Coll de Meianell, abandonem aquesta pista més bona i en prenem una altra a l'esquerra (restringida al trànsit motoritzat) amb marques grogues de PR. A partir d'aquest punt sempre hem de fer cas d'aquests indicadors grocs, amb alguna pujadeta més del que seria desitjable. Quan ja descendim definitivament, ho fem per una pista de desbrossar que perd desnivell al 22% i amb algun tram força pedregós: diversió assegurada (compte amb el bestiar i les tanques).

(Descens final cap Vilallonga de Ter)

Al PK 30,7 fem la bifurcació de pistes a l'esquerra i poc després enllacem amb una pista que agafem a la dreta; cal estar atents perquè poc després el PR segueix a l'esquerra per un tram força carregat de vegetació, especialment punxenca, i de filat de bestiar, per la qual cosa potser és millor baixar per la pista (tot i que a la part inferior d'aquesta pista indica que és privada). Ja som, però, molt a prop de retornar al punt d'inici.

(Corriol final abans d'arribar a Vilallonga de Ter; compte amb el terreny punxenc)