dilluns, 31 d’octubre del 2011

Combinada Sallent de Gállego - Pic Musales

(Baixant del cim cap al coll de Musales, a l'esquerra hi ha l'embassament de Respomuso)

Distància: 25,5 km (19 en BTT i 6,5 a peu).
Desnivell: 1400 m (750 en BTT i 650 a peu).
Dificultat: baixa, puntualment mitjana.
Ciclabilitat: 99,9%.
Durada: 6h.
Cartografia: Valle de Tena. 1:40.000. Editorial Alpina.
Punt d'inici: aparcament de carabanes vora el riu de l'entrada de Sallent de Gállego.

(Sortida de Sallent, davant, una mica a l'esquerra, veiem el nostre objectiu: el Musales (2654m)

A proposta d'un "veí" campista aficionat a la BTT i coneixedor de la zona (gracias por la información Ritxi), ens plantegem de pujar al cim Musales en combinada; confiem que gràcies a l'orientació sud puguem assolir el cim.
Comencem a pedalar direcció nord per creuar pel bell mig de Sallent de Gállego, inicialment per marge orogràfic dret del riu però més endavant per l'esquerre. Sortim del poble per un camí que neix entre les piscines municipals i el complex spa. Aquest camí ben aviat comença a remuntar decididament alhora que es va transformant en corriol ample de gran bellesa, especialment pels colors de tardor.

(Primeres rampes)

Més endavant enllacem amb una pista en més bon estat que prendrem a la dreta i la qual no deixarem fins assolir la cota 2020; sempre ascendirem per pendents moderats (7,5% durant uns 8 km) i bona pista, excepte les darreres llaçades on es complica una mica més la progressió, al mateix temps que guanyem unes amplíssimes panoràmiques de tota la vall.

(Imatges de la pista d'ascens)

Superada una caseta (ens van explicar que era d'un artista de Sallent molt famós) arribem al final de la pista i amaguem les BTTs, canviem el calçat i remuntem per bon sender fins a un petit llac a 2250 m, anomenat Ibonciecho, fins on no és cap tonteria, si és té un bon nivell tècnic, arrossegar la bici si volem anticipar el descens damunt la BTT (fins i tot, si el nivell tècnic és molt molt alt és factible pujar la bici fins al coll de Musales).

(Ibonciecho)

El corriol sempre puja fent llaçades de manera directa que permet guanyar el cim de Musales (2654 m) en poc més d'una hora.

(Al Coll de Musales)
 (Remuntant pel llom final)

Un cop al cim observem la diferència de presència de neu en funció de l'orientació: mentre que les sud gairbé no es troba neu "contínua" fins als 2700, a les nord s'observa un "bon gruix" de neu a partir dels 2300-2400. També des de l'alçada màxima podem observar clarament els 1400 m de desnivell quasi non-stop que tenim fins a Sallent, el qual veiem molt lluny, al fons de la vall.

(Al Musales, amb Sallent al fons de la vall; des del cim podem veure la Peña Telera, el Balaitús i la Gran Facha)

Recuperem les bicis desfent camí des del cim (els primers corriols que fan drecera són molt dificils per al nostre nivell) i iniciem el descens per la mateixa pista que hem pujat, però a la cota 1820 ja comencem a prendre el corriol que baixa tallant la pista. En el primer tram encara trobem algun pas exigent però un cop dins el bosc el sender és net i de fàcil ciclabilitat, en mig d'un entorn espectacular que atreu la visita de molts senderistes que, no cal dir-ho, tenen preferència. Per tant, cal baixar-hi a una velocitat que sempre ens permeti frenar a temps si coincidim amb un senderista i, sobretot, que no ens obligui a derrapar en cap moment (és un corriol i no una trialera!!). Cal dir que en un parell d'ocasions, quan el sender només talla 100-200 m, vam seguir per la pista.

(Imatges del corriol que fa drecera)

A la cota 1480 tornem a ser davant del corriol de pujada (per on, evidentment, podem descendir) però ara anem a la dreta per la pista baixant cap a l'embassament de la Sarra. Quan hi arribem el creuem i baixem una estona per l'asfalt que coincideix amb el GR, el qual ja no deixarem fins arribar a Sallent. Per tant, cal estar atents a una corba a la dreta, on el GR se separa de la carretera i baixa per bonic corriol empedrat (amb algun passet molt tècnic) fins retrobar-nos amb Sallent on recuperarem el vehicle amb la certesa d'haver realitzat una fantàstica combinada, probablement, en el millor període de l'any per visitar aquesta zona.

(Part "amable" del GR, arribant a Sallent)

Aniol ha dit...

Eiii...
Ja veig que tot i el temps dubtós us veu animar a anar a treure el cap cap al Tena. Molt xula la combinada, amb un ambient tardoral a tope. Aquesta ruta és un clàssic a l'hivern, tant per accedir al refu de Respomuso (per evitar els allaus del barranc de la ruta normal) com per fer les boniques i sostingudes cares assolellades del Mussales o Sanchacollons. A veure si hi treiem el cap aquest hivern, que hi ha molta cosa pendent al Tena. Salut!!

pass@muntanyes ha dit...

eo, uff!! doncs no sé que dir-te perquè jo crec que la pista (que està tancada per una cadena) s'ha de fer tota a peu/esquís i són 10 kms i quan s'acaba la part de dalt és tirant a dreteta... no ho sé, no ho sé, pel nostre estildevidaxtremS2 em penso que haurem de buscar coses més moderades per Tena, que també ens va semblar veure-les. Records i fins aviat!

Aniol ha dit...

Ei David,
A l'hivern per anar a Respomuso deixes el cotxe a l'embassament de la Sarra (1400 mts) tant si vas per la ruta normal o per aqui. Amb cota de neu relativament baixa (no és una ruta de primavera) no s'ha de caminar molt i és un accés relativament fàcil i segur. Es passa pel coll de la Cubetilla (més a la dreta que el Musales) a 2600 mts, S2 o S3 puntualment.
Aqui hi ha una baixada guapa de la meteo que viene directa des del Musales.