Traductor

diumenge, 10 de juliol de 2011

BTTsenderisme: Vielha - Cabana dera Plana de Lana - era Colhada - era Cauva - era Tuca


Distància: 22,5 km
Desnivell: 1250 m
Durada: 5 h
Dificultat tècnica: alta
Punt de sortida: gran aparcament al centre de Vielha.

Des de l'aparcament anem per la C-28 direcció Vaquèira (E) i quan portem un km tombem a la dreta seguint les indicacions de la ruta n. 23 del centre BTT, ara ja per camí. Més endavant, quan se'n va a la dreta (PK 3), ens separarem d'aquesta ruta; nosaltres fem cas de les indicacions de Estanho d'Escunhau. 
El primer tram transcorre per bosc però quan ens orientem al sud (1650 m), dins la Vall de Bargadèra, les vistes s'eixamplen. Sempre hem d'ascendir per la pista principal en força bon estat i un desnivell moderat (7% durant 11 km).


 (Imatges de la part alta de la pujada; la 1a mira al N i la 2a al S)

Un cop a la Cabana dera Pleta dera Lana (PK 11,9; 1780 m) hem de mantenir una mica més la tendència que portàvem pel corriol que duu a l'Estanhó d'Escunhau. Poc després, però, el deixarem i ens orientarem a l'oest per remuntar, amb la bici a l'esquena (en pocs trams la podrem arrossegar amb comoditat), durant 350 m de desnivell fins era Colhada. Aquest tram implica, aproximadament, una hora amb la bici al coll per terreny indefinit; tan sols anirem trobant escadussers senders de bestiar. Per orientar-nos, ens pot servir el barranc que baixa d'era Colhada prop del qual ascendirem, deixant-lo a l'esquerra. Malgrat tot, no tenim pèrdua perquè és l'únic pas accessible amb la bicicleta a l'espatlla, ja que la resta són encara molt més pendents. En total tenim 1,5 km al 25% per "ferm" irregular.


(Imatges del duríssim ascens fins era Colhada)

Quan assolim el coll (PK 13,6) encara ens animem a pujar al cim d'era Cauva (només hi ha 80 m de desnivell) pensant que tindrem bones vistes de la Val, però el llom és molt suau i no permet veure'n el fons, tan sols ampliar lleugerament les panoràmiques que ja teníem des del coll.

(assolint era Colhada amb l'Aneto al fons)

Des del coll enllacem amb una pista de 4x4 amb trams força pedregosos, i puntualment amb percentatges superiors al 25%, que ens comencen a baixar (O) cap a l'antiga estació d'esquí.

(Inici del descens amb l'Aneto al fons)

A mesura que perdem metres la pista va millorant, fins que als 1900 m ja esdevé una via en molt bon estat. El descens més còmode implica seguir aquesta pista principal fins a Vielha, sempre en fàcil descens. Però tenim la possibilitat de descendir per corriols i forapistes de dificultat mitjana. Així al PK 16,5 abandonem la pista a la dreta i baixem per les antigues pistes d'esquí amb tendència nord-oest, sempre seguint prop del llom i trobant indicis de vells camins de l'estació.

(Forapista per l'antiga estació)

Al PK 17,4 retrobem la pista que hem abandonat anteriorment, la creuem i comencem a baixar per una pista en pitjor estat; poc després veurem unes construccions abandonades a l'esquerra però nosaltres no hi hem d'anar, sinó que hem de prendre un corriol que surt a la dreta i baixa mantenint la direcció que portàvem. Posteriorment, farem el mateix dues vegades més: arribarem a la pista principal, la creuarem i baixarem pel corriol que la va tallant (el segon tram, el més curt, és el més tècnic; el tercer, és el més llarg i més assequible).
Quan acabem aquests tres corriols (PK 18) que fan drecera, prenem la pista principal a l'esquerra. Ara seguirem per aquesta pista durant una mica més de 2 km (PK 20,3; 1250 m), fins que surt a l'esquerra un evident sender que hem d'agafar (al sender, s'hi pot entrar abans). Sempre anem baixant per aquest corriol, amb alguns trams força pendents però per terreny net, fins arribar a una antena (PK 21) que superarem deixant-la a la dreta, per reprendre, immediatament, per corriol.

(Part final del descens)

Acabat el sender (PK 21,2), baixem a la dreta per pista cimentada; ben aviat superem el centre de Vielha sempre en descens. Quan som a la carretera, dins Vielha, tombem a la dreta per retrobar el proper aparcament.

 (Imatge de Vielha des del darrer corriol)